instant fap
NaslovnicaBlog

Amir Kurbegović: Hamza-begov vakuf

Amir Kurbegović: Hamza-begov vakuf

Vakuf…

„Ustanova vakufa odigrala je značajnu ulogu u razvitku svih gradskih naselja u Osmanskoj carevini. Jednostavno, razvitak gradova ne može se odvojeno ni razmatrati od historije i uloge vakufa. Vakufski objekti, razne namjene, sa značajnom arhitekturom, u kojima je bio koncentriran sav vjersko-prosvjetni, kulturni i privredni život muslimana, činili su urbane kosture svih gradova.

Kako je osnivanje vakufskih zaklada predstavljalo slobodno realiziranje pobožne volje njihovih osnivača, vakufski objekti činili su bazu tog razvitka pa su gradovi sa orijentalno–muslimanskom fizionomijom razvijali se stihijski. Šta je vakuf ???

Vakuf označava dobro koje neka osoba (vakif) svojevoljno izdvoji iz svoje imovine, predajući je ALLAHU DŽ.Š., dok prihodi ili svrha vakufa služe ljudima. Vakuf nije propisan niti naređen Kur'anom, ali na njega podstiče sam poslanik MUHAMED A.S. u hadisima. Dokument kojim se opisuje vakuf zove se vakufnama. Na kraju svake vakufname stoji: “Proklet bio onaj ko na bilo koji način oskrnavi ovo moje dobro djelo !”

Vakuf je sredstvo za napredak u ekonomskom, kulturnom, društvenom i civilizacijskom pogledu nekog društva. Vakufnama ili vakfija su isprave o zavještanju nekog dobra u vjerske, prosvjetne, zdravstvene, socijalne, saobraćajne i dobrotvorne svrhe“. (Blog:”Legenda o DOBROTVORU i zlotvoru – (I dio)” 03.10.2014.)

„Vakufi  su u tolikoj mjeri  udarili pečat nekim gradskim naseljima da su ona takvo i ime dobila, kao što su četiri naselja na Vrbasu i u porečju Vrbasa: Gornji Vakuf, Donji Vakuf, Skender Vakuf i Varcar Vakuf … Varošica Kulen-Vakuf dobila je to ime poslije 1838., a dotle je nazivana Džisr-i Kebir (=Veliki Most).

I dva naselja u porečju Sane: današnje selo Skucani Vakuf (kod Kamengrada) i današnji Sanski Most dobile su nazive po Vakufu. Kako je istaknuto, Sanski Most  je krajem XVI i  početkom XVII  stoljeća nazivan kasabom Dičevo, a kasnije kasaba Vakuf, odnosno Džisr-i Sana (=Sanski Most), sve do 1878. Nije nam poznato kako je ranije nazivan Skucani Vakuf  i od  kada nosi taj naziv“… (A. Handžić, ”Studije o Bosni”, str. 138; ”O formiranju nekih gradskih naselja u Bosni u XVI vijeku”, POF XXV (1975), str. 139-140, 167)

Vakuf Hamza-begove džamije…

Hamza-beg Biharović je, najvjerovatnije, rodom iz Kamengrada. On je podigao je 1557. godine, a možda koju godinu i ranije, džamiju u Sanskom Mostu. Muvekit u autorskom djelu piše: „Hamza-beg je od starih krajiških junaka. Prije dolaska na položaj u Bosni bio je sandžak-beg Stonog Biograda. Kada je iza toga postao sandžak-beg Bosne, sagradio je jednu džamiju u palanki Kamengrad u kadiluku Stari Mejdan. I danas se ona održava i u dobrom je stanju. Ima i svoje prihode koji su za nju uvakufljeni. Neki ga vode pod pod imenom Biharoglu Hamza-beg“. (S. S. Hadžihuseinović- Muvekit,”Povijest Bosne”, knj. 1., str. 143)

„Da se ovdje zaista radi o današnjem Sanskom Mostu nema dvojbe zbog same lokacije Hamza-begove džamije. Tu džamiju, istina, Salih Hadžihusejnović (Muvekit) greškom stavlja u Kamengrad, ali pogriješio je valjda zbog toga što je područje Sanskog Mosta bilo uvijek u okviru nahije obližnjeg grada Kamengrada. U Kamengradu je podignuta džamija Sulejmanija kao prva džamija…

Iako je u Dičevu navedena džamija podignuta dosta rano, vjerovatno početkom druge polovine XVI stoljeća, ova  kasabica se vrlo sporo razvijala zbog stalnog graničnog položaja. U drugoj literaturi zna se za samo jednog bosanskog sandžak-bega Hamza-bega, koji se spominje na tome položaju 1557. godine. (A. Handžić,”Studije o Bosni”, str. 138; ”O formiranju nekih gradskih naselja u Bosni u XVI vijeku”, POF XXV (1975), str. 165-166)

„Mahala džamije umrlog Hamza-bega, ranijeg bosanskog sandžakbega: Mustafa-havadže, hatib; Ibrahim, muezzin;  Bahtijar- havadže, imam; Hasan- halifa; Ali, muezzin;  Pir- Ali, Velije; kuća: hatib 1, imam 1, muezzin 1, oženjenih 66, neoženjenih 11;

Vakuf spomenute džamije: dućana 10, zakupnina godišnje 60; karavan-saraj- besplatan; mukata na zemine 30; vakufskih mlinova 13; tržni badž u spomenutom mjestu 500; badihava, mlađarina i kazne za manja krivična djela u spomenutom džematu 300; Od toga za plaće: plaća hatiba, dnevno 3; plaća imama, dnevno 5; plaća muezzina, dnevno 2; Svega: 800.“ (A. Handžić, ”Opširni popis Bosanskog sandžaka iz 1604. godine”, sv. I/2, str. 332-334)

„U kasabi Dičevo (Sanski Most), prema popisu iz početka XVII stoljeća, u posjedu vakufa bosanskog sandžaka Hamza-bega bili zabilježeni i porezi  gradskog stanovništva (bac-i bazar, resm-i arus, bad-i hava) koji su drugje redovito pripadali jednom polovinom spahiji, a drugom polovinom nadležnom sandžak-begu…

Međutim, s obzirom na visinu cjelokupne aktive i na visinu plata službenika, čije su dnevnice u našem popisu označene, čini se da ovdje nešto manjka. Vjerovatno manjka intabulacija zavještenog  gotovog novca, što je bila redovita pojava kod osnivanja svih vakufa u ovo vrijeme. Inače bi navedeni mlinovi donosili značajne godišnje prihode (oko 2.700 akči) da bi podmirili rashode, što je malo vjerovatno“. (A. Handžić, ”Studije o Bosni”, str. 138; ”O formiranju nekih gradskih naselja u Bosni u XVI vijeku”, POF XXV (1975), str. 139-167)

Hamza-begova džamija…

Hamza-begova džamija je prvi put stradala za vrijeme Velikog (Bečkog) rata 1693–1696., kada su hrvatske čete pod vodstvom bana Adama Baćanja poharale Vakuf (Sanski Most): „Loca Turcica a nostris devastata ab anno 1693. usque praesentem 1696… oppidum Vakop…“ (R. Lopašić,”Spomenici hrvatske krajine”, II, str. 11-12). Nakon vojnih razaranja Hamza-begova džamija je obnovljena 1705. godine…

” U prolazu ispod minbera ispisan je lijepim talik pismom slijedeći tekst:

„ Dužnost je svakog muslimana i muslimanke da traže nauku. (Hadis). Pisao siromah Hasan, imam 1117. godine.” (1705)

Sa svih strana oko džamije seže prostranije groblje. Najstariji datirani nišan potiče iz 1165 (1751/52 ) godine, a označuje grob nekog Mehmedpašića, čiji je natpis oštećen i gotovo nečitak. Datirani su još i ovi nišani: -Have, kćeri Mejremine, 1231 (1815), Omer–bega Čekića, sina Hasan–begova, 1254 (1838), -Merjeme, kćeri Ali–begove, 1256 (1840), -Hadži Husejin– bega, sina Hasan–begova, 1267 (1850), -Ahmeda, sina Ibrahima Čekića, 1287 (1871).
Ornamentika nišana ovog groblja je veoma bogata. Tu su, između ostalog, uklesani ibrici, vaze, čelenke, oružje i dr. Među novijim datiranim nišanima ističe se po dimenzijama i dekoraciji spomenik Hasan–bega Čekića, umrlog 1325 (1907)… U Hamza– begovoj džamiji se čuva pedesetak manuskripta na orijentalnim jezicima”… (M. Mujezinović,”Islamska epigrafika BIH”, knj. III, str. 28-30).

U haremu Hamza-begove džamije bilo je još sveukupno dvadesetak nišana. Prema mišljenju Vedada Bišćevića, u haremu su se nalazila dva stara sarkofaga, gdje su ukopani vakif Hamza-beg, kao osnivač džamije, i brat mu Ahmet-beg. (V. i E. Bišćević, ”Naseljena mjesta općine Sanski Most”, str.76).

Pored navedenih, u haremu su bili nišani nekoliko uglednih Sanjana iz rodova Bišćevića, Kurbegovića, Jakupovića itd… Nakon propasti Bosanskog ejaleta (vilajeta) vakufska imovina je bila prepuštena na (ne)milost kjafirima. Najprije su Austro-Ugari sa zemljom poravnali harem kod gradskog mosta na desnoj obali Sane

(„U Sanskom Mostu na islamskom groblju napravljen je hotel, zgrada kotarskog ureda i osnovne škole, te park“. (”MEMORANDUM”, str. 55)….

Kasnije su uništeni preostali čaršijski haremi: Greblje u Mahali, u Alagića polju (kod današnjeg Vatrogasnog doma) i na zemlji Aganovića (park kod željezničke stanice). Tako je centralni čaršijski harem postala Greda… Nažalost, ni harem Hamza-begove džamije nije bio pošteđen divljačkog pohoda sanskih četnika iz devedesetih godina prošlog stoljeća:

„Srpsko-crnogorski agresor je, 27. juna 1992. godine, srušio džamiju, te kompletan materijal zajedno sa nišanima odvezao na otpad. Današnja, nova džamija, utemeljena je jula mjeseca 1997. godine, a svečano otvorena 06. avgusta 2000. godine… 23.05.2008. je  haremu Hamzibegove džamije upriličena najavljivana svečanost povodom izgradnje dvije munare Braće Bišćević na ovoj lijepoj džamiji… Posljednji put prije rušenja, džamija je rekonstruirana 1984. godine“… (”Medžlis Islamske zajednice u BIH”)

Imami Hamza-begove džamije…

„Stalnu imamsku službu u ovom džematu obavljali su slijedeći imami: Husein ef. Vajzović, 1869. godine, hafiz Muhamed-beg, spominje se kao vjeroučitelj 1891. godine, Salih ef. Arnautović, spominje se kao vjeučitelj 1899. godine, Ahmed ef. Bilajbegović (1926.-1938.), Ali ef. Muratović (1938.-1946.), Adil ef. Džaferagić (1946.-1974.), prof. Mustafa ef. Sušić (1974.-1989.), Derviš ef. Dervišević (1989.-1992.), prof. Muharem ef. Botić (1990.-1992.), prof. Husein ef. Kovačević (od 1995. prvi imam) i prof. Mirsad ef. Sedić (od 1995. drugi imam)“. (”Medžlis Islamske zajednice u BIH”)

U dostupnoj literaturi se, pored ovog spiska imama Hamza-begove džamije, pojavljuju još neka dosad nepoznata imena: „U mjestu Vakufu na Sani (danas Sanski Most) služio je mualim (učitelj) imam Hadži Ibrahim… 6. reb. I  1213. (17. IX 1798)“… (H. Kreševljaković,”Kapetanije u BIH”, str. 53-54);

„2568 – Vakufska komisija u Sanskom Mostu- ZVP-u: dostavlja zapisnik sastavljen sa džematlijama tog mjesta o radu imama Mehmeda Handanagića (bosanski jezik). L: 8.“ (ZVP -45 Opći spisi 2509–2658,1892.,str. 219);

„2570 – Vakufska komisija u Sanskom Mostu- ZVP-u: dostavlja očitovanje Hasana Pašića, imama u Sanskom Mostu, da napušta svoje radno mjesto (bosanski jezik). L: 3.“ (ZVP-45 Opći spisi 2509–2658, 1892., str. 219);

„2220 – Ulema-medžlis – ZVP-u: dostavlja dekret za Hasana Jažića kojim se postavlja za imama i muteveliju u Sanskom Mostu (bosanski i osmanski jezik). L: 2…“ (ZVP- 89 Opći spisi 2096– 2220,1894., str. 394)…

Također, u zemljišnim knjigama za Pobriježje upisan je vlasnik oduzetog posjeda 1909. godine: „Babić Hafiz Mehmed (Muharem)-Sanski Most“ (V. i E. Bišćević,”Naseljena mjesta općine Sanski Most”, str. 277). Hafiz Mehmed Babić je obavljao imamsku dužnost  od 1891. do 1909. godine…

U zemljišnim knjigama za Šehovce i Čaplje upisan je nepostojeći sanski rod „Hadživajzović“: „Hadživajzović (Husein eff.) Abdul Aziz- Sanski Most“ i „Hadživajzović (Husein eff.) Ibahim- Sanski Most“. (V. i E. Bišćević, ”Naseljena mjesta općine Sanski Most”, str. 127, 322, 590)…

Nema nikakvih dilema da je izvorni vlasnik povelikih zemljišnih posjeda bio imam Hamza-begove džamije- hadži Hasan-ef. Vaizović. Njegove zemljišne posjede naslijedili su sinovi Abdul Aziz i Ibrahim. Dakle, u zemljišnim knjigama pogrešno je upisan nepostojeći sanski rod Hadživajzovići. U pitanju je sanski ogranak roda Vaizovića (tur. „Vaizzade“), koji i danas žive u Mahali Hamza-begova vakufa.

Mutevelije Hamza-begova vakufa…

Naime, pri nastanku vakufa određuje se mutevelija koji će brinuti o toj instituciji, a njegova dužnost je najčešće nasljedna i pripada njegovim potomcima. S obzirom na to da odavno nema direktnih potomaka vakifa Hamza-bega, prvenstvo prava na tevlijet je pripadao najuglednijem džematliji Vakufljaninu (Sanjaninu). U dokumentima se mogu pronaći neka imena mutevelija Hamza-begova vakufa:

„458- Sanski Most- Zapisnik sačinjen kod Šerijatskog suda u Sanskom Mostu sa Huseinom Vaizovićem, mutevelijom Hamza-begava vakufa i Husom Alagićem iz Sanskog Mosta“.(ZVK- 4 Opći spisi 430-976, 1884., str. 13);  „2316- Sanski Most- Ostavka Huseina Vaizovića na mjesto mutevelije Hamza-begova vakufa u Sanskom Mostu“. (ZVK- 38 Opći spisi 2216-2363, 1888., str. 199);

„1828- Sanski Most – Molba Mehmeda Muhića za imenovanje mutevelijom“. (ZVK – 21 Opći spisi 1782 – 1999, 1887., str. 105); „2301- Vakufska komisija u Sanskom Mostu- ZVP-u: dostavlja izvještaj o uplati sredstava mutevelije Halila Ćehajića ondašnjem Poreznom uredu (bosanski jezik). L: 1.“ (ZVP – 63 Opći spisi 2197–2356, 1893., str. 300);

„2201- Vakufska komisija u Sanskom Mostu – ZVP-u: izvještava da je Osman Aganović, mutevelija Vakufa Hamza-begove džamije u Sanskom Mostu, položio preostali vakufski suvišak ondašnjem poreznom uredu (bosanski jezik). L: 10.“ (ZVP- 63 Opći spisi 2197–2356, 1893., str. 296); „908 – Vakufska komisija u Sanskom Mostu – ZVP-u: dostavlja molbu Osmana Aganovića, mutevelije Hamza-begove džamije u Sanskom Mostu, za kupovinu prostirke u spomenutoj džamiji (bosanski jezik). L: 5.“ (ZVP-104 Opći spisi 600-978, 1895., str. 454)…

Ko su bili članovi Zemaljske vakufske komisije (povjerenstva) u Sanskom Mostu? Pored već pomenutog Huse (Islama) Alagića, jedan od članova ZVK bio je i Šerif Avdagić: „1981- Zemaljska vlada- ZVP-u: izvještava o imenovanju Šerifa Avdagića za člana Vakufske komisije u Sanskom Mostu (bosanski jezik). L: 3”. (ZVP – 108 Opći spisi 1880 – 2000, 1895., str. 470)…

860 godina…

Zaista bi bilo zanimljivo saznati imena i ostalih mutevelija Hamza-begova vakufa. Pouzdano znam da je i Osmanov sin, Adem Aganović, obavljao službu mutevelije…

Nacionalizacija vakufske imovine (koja je nakon posljednjeg oslobođenja Sanskog Mosta djelomično vraćena u vlasništvo vakufa Hamza-begove džamije) rezultirala je nestankom službe mutevelije vakufa, a nastankom službe mutevelije džamije… Poznata su mi imena samo dvojice mutevelija Hamza-begove džamije: Mehmeda Cepića i Hazima Talundžića…

Nekad je takav vakat bio prisutan u sanskoj čaršiji, da je obavljanje dužnosti mutevelije vakufa predstavljalo veliku čast, ali i obavezu prema zadužbini vakifa i džematlijama… Po kazivanjima starijih Sanjana teško je bilo postati mutevelijom, jer je pravo apliciranja za tevlijet bilo strogo ograničeno… Upravo zato je Hamza-begov vakuf i opstao kroz sva burna stoljeća postojanja…

Ove godine obilježava se 860. godišnjica od osnivanja Hamza-begova vakufa… Kratak sažetak priče o važnosti uspostavljanja te institucije izgleda ovako: Dičevo= Vakuf= Džisr-i Sana= Sanski Most… Još malo, pa ako Bog da, cijeli 1 milenijum… Današnji izgled Sanskog Mosta u apsolutnoj mjeri opravdava zadužbinu dobrotvora Hamza-beg… Sana je izrasla u jedan od najljepših bh. gradova…

Naredni blog(ovi) u utorak i/ili petak (20h)…

KOMENTARI