Alalija je stanje potpune nerazvijenosti govora i jezika u djece koja imaju očuvan sluh, ali koja nisu u stanju da razumiju govornu poruku, zbog perceptivnih smetnji nastalih oštećenjem ili disfunkcijom centralnog nervnog sistema na nivou kortikalnih oblasti. (Golubović S.).
Dislalija je poremećaj izgovora glasova u djeteta/osobe s normalnim fiziološkim sluhom, normalnom inervacijom govornih organa, normalnim intelektualnim sposobnostima i normalnom razvijenošću ostalih jezičkih sposobnosti (Pravdina 1969.;Grinšpun 1989.).
Rinolalije – u narodu poznate kao „unjkavost“ ili govor kroz nos.
Poremećaji jezičkih struktura
Afazija je stečeni poremećaj simboličke komunikacije uzrokovan oštećenjem mozga, koji se manifestuje poremećajem lingvističkih, paralingvističkih i kognitivnih procesa koji se nalaze u osnovi jezika (Vuković M.).
Disfazija (kod djece je najčešće razvojna disfazija) je razvojni jezički poremećaj, odnosno
poremećaj razvoja ekspresivnog (jezičke produkcije) i receptivnog govora (jezičkog razumjevanja), kada se govor i jezik usporeno razvija, ali je socijalni razvoj relativno normalan, bez gubitka sluha, mentalne retardacije, autizma ili drugih poremećaja (Golubović S.).
Poremećaji ritma i tempa govora
Mucanje (dizartrija) je poremećaj ritma i tempa govora koji se manifestuje u obliku spastičnih, naglih i nehotičnih prekida govornog toka ili ponavljanjem i produžavanjem glasova ili slogova.
Tahifemija-brzopletost u govoru- manifestuje se kratkotrajnom i površnom slušnom pažnjom i pretjerano brzim govorom uz gutanje i nepravilan izgovor glasova i slogova.
Tahilalija-brz govor- najčešće su u pitanju oštećene prozodijske strukture uz očuvanu razumljivost govora.
Tahifarzija-patološki brz govor koji je uslovljen psihogenim faktorima.
Bradiglosija-sporo govorenje usljed anomalija i disfunkcije govornih organa.
Bradilalija -usporen govor, konstitucionalna ili stečena, funkcionalnog tipa, bez poremećaja artikulacije.
Poremećaji čitanja, pisanja i računanja
Disleksija je poremećaj u učenju čitanja i pored normalne inteligencije, dobrog vida i sluha, sistematske obuke, adekvatne motivacije i ostalih povoljnih edukativnih psiholoških i socijalnih uslova (Golubović S.).
Disgrafija je poremećaj u učenju pisanja i pored postojanja normalne inteligencije, dobrog vida i sluha, odgovarajuće edukacije i socijalnih uslova (Golubović S.).
Razvojna diskalkulija je usporeno i otežano usvajanje matematičkih znanja, što znači da su sposobnosti računanja znatno ispod očekivanog nivoa u odnosu na uzrast djeteta, opšte inteektualne sposobnosti i školovanje.
Motorni poremećaji govora
Anartrija je težak gubitak motorne funkcije govorne muskulature. Nevoljni pokreti artikulacionih organa, faringsa, laringsa, respiratornih mišića, posebno dijafragme i facijalne muskulature blokiraju govor, stvaraju grimase, dovede do naglog prekida respiracije i fonacije nejednakog inteziteta (Golubović).
Dizartrija je sindrom poremećaja respiracije, fonacje, artikulacije, rezonancije i prozodije. Dizartrijom se nazivaju i manji, izolovani poremećaji, nastali usled pareze samo jezika, samo jedne strane mekog nepca ili glasnica (Golubović).
Razvojna govorna apraksija je poremećaj izvođenja naučenih, voljnih motornih aktivnosti, osmišljenih određenim ciljem u odsustvu pareze, ekstrapiramidalnih i cerebralnih oštećenja ili ispada.
Patologija glasa
Afonija predstavlja totalni gubitak stvaranja osnovnog glasa.
Disfonija (promuklost) je djelimično izgubljen ili diskontiuniran glas, odnosno poremećaj funcije glasa ali ne i gubitak!
Piše: mag Edita Baković
Sljedeće sedmice: Pervazivni razvojni poremećaji
KOMENTARI