U govorno-jezičkom razvoju djeteta postoje dvije faza :
1. PRELINGVALNA FAZA – ova faza počinje rođenjem djeteta a prestaje sa izgovorom prve riječi sa značenjem.
2. LINGVALNA FAZA – traje cijeli život.
OD ROĐENJA DO 3 mjeseca
– prvi plač novorođenčeta je i prva vokalizacija (krik zdravog novorođenčeta je bistar,
glasan, čist)
– uspostavlja se veza između glasa i sluha (mozak bebe postupno uči kontrolirati izgovor
glasova i slušanje)
– smiješi se kad Vas vidi.
OD 3-6 mjeseci
– gukanje, sastoji se uglavnom od samoglasnika, ali na kraju druge faze pojavljuju se
reducirani suglasnici.
– brbljanje (fiziološka igra govornih organa)
– sluh se izoštrava,dijete počinje da shvata značenje poruka.
OD 7-12 mjeseci
– ponavljanje istog sloga (ma-ma, pa-pa…)
– imitira različite govorne zvukove
– dijete živo reaguje na pojavu nepoznate osobe (krije se iza majke, ispituje nepoznatu osobu).
Sa navršenih 12 mjeseci dijete izgovara prvu riječ sa značenjem i tada završava prelingvalna faza razvoja govora.
OD 1-2 godine
– riječnik se proširuje
– dijete koristi rečenicu sastavljenu od 2 riječi („Daj vode“, „Još igrati“)
– koristi upitne rečenice („Gdje mama?“, „Šta to?“)
– razumije jednostavne naloge (receptivan govor).
OD 2-3 godine
– imenuje većinu stvari oko sebe
– koristi 2-3 rečenice u spontanom govoru, komentira stvari oko sebe
– predmete koje želi traži govorom koji je razumljiv za okolinu
– sluša i razumije 2 naloga (receptivan govor).
OD 3-4 godine
– govori o svakodnevnim aktivnostima i aktivnostima u vrtiću
– dijete koristi rečenicu sa 4 ili više riječi
– djetetov govor svi razumiju, dijete govori glatko, tečno, bez ponavljanja slogova ili riječi.
OD 4-5 godina
– dijete bogati riječnički iskaz, rečenica je sa puno detalja
– koristi pravilne gramatičke iskaze
– lako komunicira sa djecom i odraslima
– pažljivo sluša priče i odgovara na postavljena pitanja.
SA 5 godina dijete bi trebalo da pravilno izgovara sve glasove svoga jezika.
Ukoliko vaše dijete nije usvojilo neku od navedenih vještina za dati uzrast to ne znači da ima govorno-jezički poremećaj, međutim ukoliko dijete nije usvojilo više navedenih vještina za datu dob potrebno je potražiti mišljenje stručnjaka.
Piše: mag. defektolog – logoped Edita Baković
Sljedeće sedmice : Govorno-jezički poremećaji
KOMENTARI