Svako dijete je neponovljiva i jedinstvena individua i upravo zbog toga sva djeca treba da uživaju jednaka prava. Djecu trebamo od najranijeg djetinjstva da učimo da žive u društvu različitosti.
Konvencija o pravima djeteta ističe „da mentalno ili fizički onesposobljeno dijete treba da uživa pun i pristojan život, u uslovima koji obezbjeđuju dostojanstvo, potiču samopouzdanje i olakšavaju učešće djece u zajednici…pravo na posebnu brigu i pomoć, koja će biti planirana tako da onesposobljenom djetetu omogući uspješan pristup obrazovanju, školovanju, zdravstvenim službama, službama za rehabilitaciju…“
U današnje vrijeme, kada se sve više radi na humanizaciji odnosa i poštovanju ljudskih prava, stvaraju se uslovi za intenzivniji razvoj i implementaciju ideje o inkluziji osoba sa teškoćama u razvoju.
Inkluzivno obrazovanje je ideja koja polako i zasigurno mijenja čitavu koncepciju odgoja
i obrazovanja mladih naraštaja u našoj zemlji. Inkluzija znači „pripadnost, pravu i punu pripadnost svakog ljudskog bića kao ravnopravnog člana svoje društvene zajednice i svjetske populacije“.Inkluzija je termin koji ističe zahtjev edukacije svakog djeteta na odgovarajući način kako bi se postigao maksimalan razvoj u školi. To zahtijeva uključene stručnog tima potrebnog za podršku djetetu na licu mjesta, koji se sastoji od pedagoga psihologa, socijalnog radnika, defektologa, logopeda i naravno ostalih stručnjaka ovisno o kojoj vrsti teškoća u razvoju se radi.
Inkluzivno odjeljenje je svako redovno odjeljenje opšte osnovne škole u koje je uključeno najmanje jedno dijete sa posebnim edukativnim potrebama.
Potpuna inkluzija podrazumijeva da svi učenici bez obzira na vrstu i stepen oštećenja budu uključeni u redovnu nastavu svo vrijeme. To ne znači da doslovno svu djecu treba „gurnuti“ u opće škole. Specijalna škola neće i ne treba nestati, ona bi trebala postati paralelna škola koja će svojom organizacijom, nastavnim kadrom i postojećim stručnim timom pružati konkretnu pomoć kako učenicima tako i nastavnicima u opštoj osnovnoj školi, tj. postati služba a ne neko izdvojeno „mjesto“.
U radu sa djecom sa teškoćama u razvoju nastavnici izrađuju IEP, u našoj sredini se češće koristi naziv prilagođeni program- ne obuhvata samo smanjenje obima nastavnog sadržaja već i prilagođavanje nastavnog sadržaja sposobnostima i sklonostima djeteta a s obzirom na vrstu i stepen teškoća u razvoju.
Primjer: SEDMIČNI TEMATSKI PLAN ZA II RAZRED OSNOVNE ŠKOLE
Nastavni predmet: Moja okolina
- Drugi smo razred
*Zadatak: kako doći do naše učionice?
- Đačka torba
*Zadatak: Imenuj udžbenike i poveži sa odgovarajućom tekom.
- Život u školi
*Zadatak:Nacrtaj ono što voliš u školi.
*Individualizirani plan rada za učenika/cu sa teškoćama u razvoju.
Po tom principu se izrađuje IEP za ostale predmete. Dijete sa teškoćama u razvoju matematiku, bosanski jezik i moju okolinu radi po individualnom planu i programu a tjelesni odgoj, likovno i muzičko vaspitanje pohađa po redovnom planu i programu shodno svojim mogućnostima.
U području našeg kantona u novije vrijeme se osposobljavaju asistenti u nastavi za rad sa djecom sa teškoćama u razvoju. I pored toga što veliki broj asistenata u nastavi ima iskustva za rad sa djecom urednog razvoja, obuka koju su prošli neće biti dovoljna za rad sa djecom sa teškoćama u razvoju ukoliko se ne uključi stručni tim saradnika u nastavi jer inkluzije nema bez timskoga rada.
Uključivanjem asistenta u nastavi i stručnog tima kod djeteta sa teškoćama u razvoju se uočavaju:
-poboljšana komunikacija sa okolinom
-poboljšana samostalnost
-bolja saradnja sa drugom djecom
-bolji stav prema školi
-bolji rezultati u školi.
Inkluzivno obrazovanje je samo jedan aspekt inkluzije u društvu, koji čini startnu tačku za stvaranje društvenog sistema u kom će osobe sa teškoćama u razvoju i njihove porodice postati ravnopravni članovi društvene zajednice. Prihvatajući inkluziju, prihvatamo i shvatanje da su ljudi različiti po mnogim osobinama ali da uopšte nije bitno na koji se način razlikujemo.
Piše: mag Edita Baković
Sljedeće sedmice: Asistivna tehnologija u školi
KOMENTARI