instant fap
NaslovnicaBlog

Edita Baković: Šta je to inkluzija?

Edita Baković: Šta je to inkluzija?

Svako dijete je neponovljiva i jedinstvena individua i upravo zbog toga sva djeca treba da uživaju jednaka prava. Djecu trebamo od najranijeg djetinjstva da učimo da žive u društvu različitosti.

Konvencija o pravima djeteta ističe „da mentalno ili fizički onesposobljeno dijete treba da uživa pun i pristojan život, u uslovima koji obezbjeđuju dostojanstvo, potiču samopouzdanje i olakšavaju učešće djece u zajednici…pravo na posebnu brigu i pomoć, koja će biti planirana tako da onesposobljenom djetetu omogući uspješan pristup obrazovanju, školovanju, zdravstvenim službama, službama za rehabilitaciju…“

U današnje vrijeme,  kada se sve više radi na humanizaciji odnosa i poštovanju ljudskih prava, stvaraju se uslovi za intenzivniji razvoj i implementaciju ideje o inkluziji osoba sa teškoćama u razvoju.

Inkluzivno obrazovanje je ideja koja polako i zasigurno mijenja čitavu koncepciju odgoja

i obrazovanja mladih naraštaja u našoj zemlji. Inkluzija znači „pripadnost, pravu i punu pripadnost svakog ljudskog bića kao ravnopravnog člana svoje društvene zajednice i svjetske populacije“.Inkluzija je termin koji ističe zahtjev edukacije svakog djeteta na odgovarajući način kako bi se postigao maksimalan razvoj u školi. To zahtijeva uključene stručnog tima potrebnog za podršku djetetu na licu mjesta, koji se sastoji od pedagoga psihologa, socijalnog radnika, defektologa, logopeda i naravno ostalih stručnjaka ovisno o kojoj vrsti teškoća u razvoju se radi.

Inkluzivno odjeljenje je svako redovno odjeljenje opšte osnovne škole u koje je uključeno najmanje jedno dijete sa posebnim edukativnim potrebama.

Potpuna inkluzija podrazumijeva da svi učenici bez obzira na vrstu i stepen oštećenja budu uključeni u redovnu nastavu svo vrijeme. To ne znači da doslovno svu djecu treba „gurnuti“ u opće škole. Specijalna škola neće i ne  treba nestati, ona bi trebala postati paralelna škola koja će svojom organizacijom, nastavnim kadrom i postojećim stručnim timom pružati konkretnu pomoć kako učenicima tako i nastavnicima  u opštoj osnovnoj školi, tj. postati služba a ne neko izdvojeno „mjesto“.

U radu sa djecom sa teškoćama u razvoju nastavnici izrađuju IEP, u našoj sredini se češće koristi naziv prilagođeni program- ne obuhvata samo smanjenje obima  nastavnog sadržaja već i prilagođavanje nastavnog sadržaja sposobnostima i sklonostima djeteta a s obzirom na vrstu i stepen teškoća u razvoju.

 

Primjer: SEDMIČNI TEMATSKI PLAN ZA II RAZRED OSNOVNE ŠKOLE

Nastavni predmet: Moja okolina

  1. Drugi smo razred

*Zadatak: kako doći do naše učionice?

  1. Đačka torba

             *Zadatak: Imenuj udžbenike i poveži sa odgovarajućom tekom.

  1.  Život u školi

             *Zadatak:Nacrtaj ono što voliš u školi.

              *Individualizirani  plan rada za učenika/cu sa teškoćama u razvoju.

Po tom principu se izrađuje  IEP za ostale predmete. Dijete sa teškoćama u razvoju matematiku, bosanski jezik i moju okolinu radi po individualnom planu i programu  a tjelesni odgoj, likovno i muzičko vaspitanje pohađa po redovnom planu i programu shodno svojim mogućnostima.

 

U području našeg kantona  u novije vrijeme se osposobljavaju asistenti u nastavi za rad sa djecom sa teškoćama u razvoju. I pored toga što veliki broj  asistenata u nastavi ima  iskustva za rad sa djecom urednog razvoja, obuka koju su prošli neće biti dovoljna za rad sa djecom sa teškoćama u razvoju ukoliko se ne uključi stručni tim saradnika u nastavi jer inkluzije nema bez timskoga rada.

Uključivanjem asistenta u nastavi i stručnog tima kod djeteta  sa teškoćama u razvoju se uočavaju:

-poboljšana komunikacija sa okolinom

-poboljšana samostalnost

-bolja saradnja sa drugom djecom

-bolji stav prema školi

-bolji rezultati u školi.

 

Inkluzivno obrazovanje je samo jedan aspekt inkluzije u društvu, koji čini startnu tačku za stvaranje društvenog sistema u kom će  osobe sa teškoćama u razvoju i njihove porodice postati ravnopravni članovi društvene zajednice. Prihvatajući inkluziju, prihvatamo i shvatanje da su ljudi različiti po mnogim osobinama ali da uopšte nije bitno na koji se način razlikujemo.

 

Piše: mag Edita Baković

Sljedeće sedmice: Asistivna tehnologija u školi

KOMENTARI