instant fap

Zabava počinje

Večeras počinje 18. Sarajevo Film Festival. Narednih devet dana Sarajevo će biti drugačije, puno gostiju iz cijelog svijeta i sa atmosferom koja priliči jednom festivalskom gradu.

Dio njegovih žitelja biće oduševljen glamurom i pompom, gužvom i vrevom kojom će odisati Ulica branilaca Sarajeva, dok će dio strpljivo čekati da i to prođe i život se vrati u normalu. Sve je to normalno za festivalski grad i niko u ovakvoj situaciji ne može biti ni u pravu ni u krivu. Ali, činjenica je da je pred nama najveći kulturni događaj koji Sarajevo priredi tokom jedne kalendarske godine.

Kao što je to slučaj, sada već duži niz godina, fokus Festivala je na regionalnom programu, unutar kojeg se dodjeljuju i nagrade Srce Sarajeva za najbolji igrani, dokumentarni i kratki film, glumca i glumicu te specijalna nagrada žirija. Festival osim ovih dodjeljuje i partnerske nagrade i sve one su usko vezane za takmičarski, regionalni program. Žirija su tri, za svaku filmsku kategoriju po jedan, a onaj najbitniji, za igrani film, predvodi Kornel Mundruczo, priznati mađarski reditelj.

Senzibilitet ka bosanskoj priči

A u njemu se ove godine nalazi i jedan domaći film, napokon dovoljne kvalitete po ocjeni selektora da bi se našao u konkurenciji za nagrade. Radi se o filmu “Djeca” Aide Begić, intimnoj i realističnoj drami o bratu i sestri koji odrastaju u vrtlogu tranzicije bez roditelja, u jednom od sarajevskih predgrađa. Film je dobio specijalno priznanje u Cannesu nešto ranije ove godine, a nacionalnom premijerom će otvoriti SFF. Projekcije će biti održane paralelno na dvije lokacije – u ljetnom kinu Metalac (21 sati) i u Narodnom pozorištu (20.30 sati). Dan poslije, film će biti prikazan i u ljetnom kinu Novi Grad na Dobrinji (21 sat).

Konkurencija unutar takmičarskog programa prilično je jaka – sama selekcija je kombinacija iskusnih autora i novajlija, a filmovi dolaze iz šest zemalja, od kojih je nekoliko odnosilo nagrade na SFF-u (Turska, Srbija, Rumunija…). Kandidate za nagrade je teško izdvojiti a da se filmovi ne pogledaju, ali nadajmo se da će žiri imati senzibilitet ka bosanskoj priči koja je, očito, ispričana na jedan pitak i direktan način.

Program koji će izazvati najveće interesovanje publike zasigurno je potpuno nova selekcija pod nazivom Kinoscope. Ovaj program je tu da bi nadomjestio Panoramu Howarda Feinsteina, ali čelni ljudi Festivala naglašavaju da je to potpuno novi program sa novim osjećajem za film i novim selektorima. Što bi u suštini mogao i biti njegov najveći problem – Panorama je bila izuzetno popularna kod istinskih ljubitelja filma, a njen selektor, freelance filmski kritičar, trudio se kroz godinu u Sarajevo donijeti najbolje što nude ostali svjetski festivali. Panorama je godinama bila filmofilska oaza, u kojoj ste mogli pogledati emotivnu dramu iz Japana i road movie iz Kolumbije, rame uz rame. Koliko će Kinoscope, za koji filmove biraju Mike Goodridge, Mathilde Henrot i Alessandro Raja, biti popularan kod festivalske publike, ostaje da vidimo na licu mjesta. Sve, dakako, ovisi o filmovima koje su odabrali za prikazivanje u Sarajevu, a među njima ima nekoliko samih po sebi zanimljivih naslova, kao što je pobjednik Sundancea i Un Certain Regard segmenta Cannesa, film “Zvijeri južne divljine” Benha Zeitlina.

Haneke i “Ljubav”

Kao prateći program Regionalnoj selekciji, U fokusu svake godine donosi zanimljive naslove koji iz raznih razloga ne budu odabrani u izbor za nagrade. Najčešće je to činjenica da su daleko kvalitetniji od svih onih koji se takmiče za priznanja. Kao potvrdu ovome, dovoljno je spomenuti ime Michaela Hanekea i njegov film “Ljubav”, koji će biti prikazan upravo unutar ovog programa, a koji je ove godine doživio ovacije u Cannesu.

Open Air je program koji se godinama ustoličavao kod publike kao najpopularniji na Festivalu. Razlog je jednostavan i apsurdan u isto vrijeme. Kao vrlo malo i samim tim nezanimljivo filmsko tržište, veliki distributeri nikad nisu žurili prikazati filmove u BiH kad i u ostatku svijeta – to je SFF-u pružalo savršenu priliku da za određene blockbustere stopiraju distribuciju u kinima i sačuvaju ih za Open Air. A budući da je organizator Festivala Obala art centar, koja je godinama bila zastupnik Buena Viste, major distributera za Touchstone i Disney, primjerice, skoro svake godine Festival je zatvarao jedan Disneyev hit. Sada, kada distribucija radi bolje nego ikada i kina su puna blockbustera tokom cijele godine, sve to pada u vodu, te se Festival u jednom trenutku svog postojanja morao okrenuti nekim drugim naslovima, neizvikanim, ali također tzv. crowd pleaserima. To ponekad uspije, ali se sada Open Air najčešće popunjava filmovima koji nisu zanimljivi većini publike koja je posjećivala ovaj program. S druge strane, Open Air nikada neće propasti jer je on zlatna koka za privlačenje sponzora – to dokazuje i činjenica da skoro svaka projekcija, nebitno o kojem filmu se radilo, ima svog vlastitog pokrovitelja.

Cantona najveći gost Festivala

Sve rečeno, ove godine Open Air donosi nekoliko zanimljivih filmova i nekoliko manje interesantnih. Ono što je sigurno vrijedno gledanja je “Anđeoski udio” veterana Kena Loacha, komična drama u kojem mladi Škot mora odslužiti kaznu društveno korisnog rada u destileriji viskija, “Cezar mora umrijeti” braće Taviani, zatvorska komedija u kojoj glume sami naturščici – zatvorenici, te dokumentarac u kojem se pojavljuje Predrag Pašić “Fudbaleri buntovnici”. Ideju za film osmislio je i vjerovatno najveći gost ovogodišnjeg SFF-a Eric Cantona, a ona govori o fudbalerima koji mijenjaju stvari u svojim državama na različite načine.

Punoljetni SFF, dakle, nudi raznovrsne filmove i prateće događaje koji će razveseliti one kojima film apsolutno ništa ne znači, ali će dobiti prostora da se dobro zabave. Grad će devet dana brujati o filmu i bićemo u centru regionalne filmske pažnje. Iako ovih dana prizivamo kišu kao indijanska plemena, zamolimo manitua za vedro nebo. Zarad zabave, ako ništa drugo.

KOMENTARI