instant fap
NaslovnicaBlog

Otkud na grbu općine Sanski Most datum 20.07.1244.

Otkud na grbu općine Sanski Most datum 20.07.1244.

Jedan od najznačajnijih datuma u bogatoj historiji sanskog područja je 20. juli . Naime , na taj datum već tradicionalno otpočinje kulturno – sportska manifestacija ” Ljeto na Sani ”. 20. juli se ujedno slavi i kao ” Dan rijeke Sane ” . Vjerujem kako većina stanovnika našeg grada nije informirana o značaju tog datuma . U povelji  ugarskog kralja Bele IV od 20.07.1244. godine prvi put se u historijskim dokumentima spominje ime grada Zana ( Sana ) . Tako značajnu  naučnu činjenicu naše Općinsko vijeće uvrstilo je u sedam najznačajnih datuma za općinu  Sanski Most :

Na osnovu člana 3. Uredbe o utvrđivanju značajnih datuma na području Unsko-sanskog kantona („Službeni glasnik USK“ broj: 8/98) i člana 24. Statuta općine Sanski Most („Službeni glasnik općine Sanski Most“ broj 4/08, 5/08, 5/09 i 2/10) na 21. sjednici Općinskog vijeća Sanski Most od 06.07.2010.godine donesena je:

O D L U K A
o utvrđivanju značajnih datuma za
općinu Sanski Most

Član 1.

Ovom Odlukom utvrđuju se značajni datumi za općinu Sanski Most i način njihovog obilježavanja.

Član 2.

Kao značajni datumi utvrđuju se:

  1. 10. Oktobar – dan oslobođenja Sanskog Mosta,
  2. 20. Oktobar – dan oslobođenja u 2. svjetskom ratu,
  3. 07. Mart – dani sjećanja na gen. Mehmeda Alagića,
  4. 25. Maj – dani stradanja građana Sanskog Mosta,
  5. PRVI VIKEND U JUNU – dani otpora „Galaja“,
  6. 30. Juni – drugo zasjedanje ZAVNOBiH-a,
  7. 20. Juli – Listina Beele IV – prvo spominjanje grada na Sani – „Zana“, Dan rijeke Sane i „Ljeto na Sani“.

Član 3.

U dane značajnih datuma obavezno je isticanje zastave općine Sanski Most i zastave Bosne i Hercegovine na zgradama javnih institucija.
Općinski načelnik će za svaki datum utvrđen u članu 1. ove Odluke donijeti prigodan program obilježavanja istog.

Član 4.

Mjesne zajednice mogu, na organima mjesne zajednice donijeti odluku o značajnim datumima za područje te mjesne zajednice.

Član 5.

Danom stupanja na snagu ove Odluke, stavlja se van snage Odluka o utvrđivanju datuma i manifestacija za općinu Sanski Most („Službeni glasnik općine Sanski Most“ broj 42/02).

Član 6.

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku općine Sanski Most“.

Broj: 07-02-2026/10                                                                                                                     Presjedavajući O.V
Datum: 07.06.2010.godine                                                                                                            Praštalo Drago

Grb općine Sanski Most:

Sanjani se u svakom slučaju mogu pohvaliti da su sa prijeratnog grba općine Sanski Most uklonili zvijezdu petokraku i ugravirali na svoj poslijeratni grb Zlatni ljiljan . Ispravna odluka , jer grad Sanski Most nije nastao u komunizmu , nego mnogo stoljeća ranije . Za razliku od komunstičkog grba koji nije imao ugraviran datum , iako je prikladan bio 30.06. ili 02.07.1944. ( u Sanskom Mostu održano je II zasjedanje ZAVNOBIH-a), na sadašnjem grbu općine ponosno stoji 20.07.1244…

Otkud na grbu općine Sanski Most datum 20.07.1244. ???

Odgovor na postavljeno pitanje moramo potražiti u brojnoj i dostupnoj literaturi …Zadatak nije nimalo jednostavan ako želimo po svaku cijenu doći do konačnog odgovora . Naravno , sve tvrdnje valja provjeriti u izvornoj dokumentaciji. S obzirom da su dosadašnji sanski istraživači temeljito obradili podatke za kojim tragamo , putokaz nam nalaže da krenemo prvo od njih :

”Najstariji do sada pronađeni dokument koji govori o ovim krajevima je listina Bele IV od 20. jula 1244. godine . U tom dokumentu , uz Usoru i Soli , spominju se za vladavine Matije Ninosalava i ” Donji Kraji ( krajevi )” kao dijelovi banovine Bosne …Donji kraji su početkom XIII stoljeća , za vladavine bana Kulina , najprije obuhvatali prostor južno od linije povučene od planine Grmeč na zapadu , pa do nekadanjeg Skoplja ( Vakufa ) na Vrbasu , kojima su pripadale župe : Plivska , Zemljička , Vrbanjska i Mrenska … U Listini Bele IV od 20. jula 1244. godine prvi put se spominju župe ; sanska , dubička , mrenska i vrbaška koje čine Donje kraje ( krajeve ) … Prema nekim dokumentima , župa Sana je do 1385. godine pripadala Hrvatskoj , a od tada Bosni , odnosno Donjim krajima , kojima su tada vladali Hrvatinići , vazali knezova Šubića . ” (B.J.Bokan ,” Sanski Most I ”, str. 42 , 50 )

Ne mogu vjerovati kako Bokan nije dobio neku prestižnu nagradu za svoja revolucionarna otkrića . Ako neko od čitatelja u objavljenoj povelji Bele IV od 20. VII 1244. godine pronađe gdje je to spomenuta župa(nija ) Zana ( Sana ) ili Mrin ( Mren ) , siguran sam da može komotno konkurirati za nagradu koju je Bokan zaslužio . Taj podatak je samo mali djelić u čitavom nizu ogrlice , koju je ” biserjem ” okitio otac historije sanskog područja .

U historografiji je dokazano :  župa(nija) Mrin kao teritorijalno – upravna jedinica na pomenutoj teritoriji nije nikad postojala  i ona je jedino mogla da obuhvata upravno područje istoimenog  grada, bivšu ugarsku župa(niju) Zana ( Sana ) Bosanskom kraljevstvu priključio je herceg Hrvoje Vukčić Hrvatinić , ali tek poslije 1385. godine ,- župa(nija ) Dubica je u sastav srednjovjekovne Bosne dospjela u periodu od 1398.- 1402. godine , koju je osvojio sin hercega Hrvoja – Balša Hercegović .

Donji krajevi prvi put se spominju 1244. godine kao dio bosanske države . Područje Sanskog Mosta po prvi put spominje se pod nazivom ” Donji Kraji – krajevi ”  kao dio Banovine Bosne u listu Bele IV od 20.07.1244. godine . Donji Kraji – krajevi obuhvaćaju župu plivsku , vrbasku , mrensku i Zemljanik . Obuhvaćali su prostor oko Gornje Sane i Vrbasa . U njemu su bili gradovi : Jajce , Kotor na Vrbanji , Ključ itd. U tom dokumentu uz Usoru i Soli , spominju se za vladavine Matije Ninoslava i ” Donji Kraji ( Krajevi ) ” kao dijelovi Banovine Bosne …Prema nekim dokumentima , župa Sana je do 1385. godine pripadala Hrvatskoj , a od tada Bosni , odnosno Donjim Krajevima , kojima su tada vladali Hrvatinići , vazali kneza Šubića.”

(V. i E. Biščević ,” Građa za historiju općine Sanski Most , str. 502, 503)

Iz zaključaka autora , i Bokana i Biščevića , proističe da područje Sanskog Mosta po prvi put spominje se pod nazivom ” Donji Kraji – krajevi ”  kao dio Banovine Bosne u listu Bele IV od 20.07.1244. godine  i da je župa Sana do 1385. godine pripadala Hrvatskoj , a od tada Bosni , odnosno Donjim Krajevima …Nije mi jasno , kako je sansko područje kao dio Banovine Bosne 1244. godine onda pripadalo Bosni , ako je župa Sana do 1385. godine pripadala Hrvatskoj , a od tada Bosni ???

Sanski istraživači  V. i E. Biščević su svom gradu podarili dvije vrijedne knjige u koje su utkali ogromnu ljubav i niz vrijednih historijskih podataka na čemu im se ovom prilikom najljepše  zahvaljujem . Nažalost , Biščevići  su čvrsto prihvatili teze  B.J.Bokana  kao gotove naučne činjenice i nisu ulazili u detaljnije analize , a još manje su vjerodostojnost podataka provjeravali u izvornim dokumentima . U tom slučaju bi već u ranoj fazi analiza primjetili kako se ne radi o relevannim historijskim autoritetima , već o neviđenim historijskim prevarantima . Vrijedno je spomenuti da su knjige , na veliko zadovoljstvo svih nas , ugledale svjetlo dana uz predivnu recenziju prof. dr. E.Šarčevića …

Posebno je interesantna Bokanova tvrdnja , koju su preuzeli i Biščevići , da je župa Sana pripadala Hrvatskoj i da su Hrvatinići bili vazali kneza Šubića . U historografiji je opće poznat podatak da je Hrvatska od 1102. godine dospjela pod ugarsku čizmu ( ” Pacta conventa” ) i da je punih 816. godina , sve do proglašenja Kraljevine SHS 1918. godine , bila u vazalnom odnosu prema raznim osvajačima . Za razliku od Hrvatske , nijedan ugarski kralj nije se okitio titulom vladara srednjovjekovne Bosne , jer je ” prava Bosna ” još od VIII stoljeća ( poslije propasti  Avarskog kaganata) uvijek bila i ostala bosanska . Prema tome , župa(nija) Zana( Sana ) je do 1385. godine pripadala Ugarskoj sa južnom granicom prema srednjovjekovnoj Bosni ( župi Banjici ) na potoku Glibaja (kod Hrustova) i rječici Kozici .

Kakvi su inače Hrvatinići bili vazali Šubićima , dovoljan je podatak da su svoje posjede , a na račun hrvatskih velikaša i Ugarskog kraljevstva , proširili sve do srednjodalmatinskih otoka i  rijeke Save . Analogno tome , ” vazalne ” granice srednjovjekovne Bosne pružale su se od  Save do Jadranskog mora .

Što se tiče roda Hrvatinića , osnivača kneževine Donjih kraja ( početak XIV stoljeća) , možemo konstatirati da je jedino knez Hrvatin Stjepanić  u periodu od 1301.-1305. godine pristao uz Pavla I Šubića i niko drugi od bosanskih velikaša … Ali  iz razloga kako bi preko njegovog utjecaja na napuljskom dvoru isposlovao kod kralja Karla II priznanje za novoformiranu kneževinu Donjih kraja Bosne . Preciznije kazano , knez Hrvatin je tražio potvrdu na napuljskom dvoru za ono što on stvarno drži i posjeduje, naime , »partes provinciarum inferioris terre Boczinensis« . Knez Hrvatin je za bosanskog vladara bio i ostao samo ” ključki knez ”…

” Nije li Hrvatin upravo s bribirskom pomoći stvorio dosad nepoznatu kneževinu Donjih krajeva Bosne ?  Jer prvi i posljednji podatak o Donjim krajevima u XIII. stoljeću nalazi se u  »znamenitom «  falsifikatu iz  1244. g., i to nipošto slučajno u mađarskom obliku – Olfeld ! ”  

( N.Klaić , “ Srednjovjekovna Bosna – politički položaj  bosanskih vladara do Tvrtkove krunidbe ( 1377 g. ) “, str. 161)

Šta piše u povelji kralja Bele IV od 20. 07.1244. godine ?

“  Bela  dei  gracia  etc …. Ad universorum  noticiam harum  serie volumus  pervenire, quod  nos attendentes  in  Bozna  hereticorum  perfidiam  admodum  invaluisse  seu  pupulasse , ita quod  pauci invenirentur  in  partibus  illis vere  fidei  zelatores  vel  cultores , quasdam  possessiones  in comitatu de Vulco , Dyacon  scilicet et  Bleznam , in  subsidium  ecclesie  Boznensi  ….. conferimus ….  pio  remedio anime  nostre  et  regis  Columani  ducis  totius  Sclavonie ….  Item  confirmamus  ex  certa  scientia  et approbamus  ,  et  ex  novo  conferimus  ecclesie  Boznensi  et  episcopo  possessiones  in  Vozora , quas  Nyurzlaus  banus  de  Bozna  propter  diversas  iniurias  et  dampna  data  eidem  ecclesie  dedit , tradidit  et  perpetuo  assignavit  de nostra  voluntate , connivencia  et   consensu , volentes  expresse , quod  episcopus  et capitulum decimas  in Vozora ,  in Sou , in Olfeld  et in aliis supis  more  aliarum ecclesiarum  de  Hungaria  sine  distinctione  personarum  de  omnibus  suis habeant  et  percipiant ….  Ceterum  idem  Naurzlaus  banus  cum  fratribus  suis  et  baronibus  conffesi  sunt  et  recognoverunt  possessiones  infrascriptas  ad  ius et  proprietatem  ecclesie   Boznensis  pertinere , quarum  nomina  sunt  hec  :  in  supa  Urhbosna  Burdo  cum  omnibus  suis  pertinenciis , ubi  ipsa  ecclesia  cathedralis  s. Petri  est   fundata ,  item   Bulino ,  item   Knesepole ,  item   Vrudchy ,  ubi  est  ecclesia   s. Stephani  protomartiris ,  item  in supa   Nerotna   Bulino , item  in  supa   Lepenicha   Rocil , ubi  est  ecclesia  s. Michaelis  , item  in  supa  Vidgossa  Lubinchi  apud ecclesiam   beate  Virginis  , item  in  Mel  apud  ecclesiam  s.  Cosme  et  Damiani  , item  in  supa   Losoua  apud  tres  ecclesias  , item  in supa  Vozcopla  apud  ecclesiam  beati   Johannis  , item  in  supa   Bored  Belmapola  ( Belinapola )  , item  in comitatu   Berez   Pracha  Byschupnia   vocata …. “

( A. Theiner  , ‘’ Monum . Slav. m . I. p. ‘’, str. 297 -298 )

” Ova  je  povelja preznamenita  ne samo za  crkvenu i političnu  poviest , nego i za mjestopis Bosne u polovini 13 stoljeća , pa zato ju u izvodu priopćujem , izpustiv neznatnije stvari  … 20 . VII 1244. g.  izdao kralj Bela biskupu bosanskom znamenitu povelju , kojom mu je podielio znatnih povlastica i ujedno potvrdio sav posjed njegove  crkve u Bosni i izvan nje .”

( Vj. Klaić  , ” Poviest Bosne do propasti Kraljevstva  “ , str. 78 – 79 )

” Donji se  kraji  prvi puta spominju dne  20. jula 1244  uz  Usoru  i  Soli , kao sastavni dio banovine Bosne , koja se tada (za Matije  Ninoslava) nalazila pod vrhovnim gospodstvom ugarskim . Kralj Bela IV naime oderedi pomenutoga dana , da biskup bosanski ( a tada je to bio dominikanac  Ponsa ) i kaptol njegov imadu pravo pobirati u ime svojih prihoda desetinu u  Usori , Solima i  Donjim Krajima .”

( F . Šišić ,“ Vojvoda Hrvoje Vukčić  Hrvatinić i njegovo doba’’, str. 3) .

” Iz kraljeve povelje za bosansku biskupiju , izdane  20 . jula 1244.  g. , saznajemo da se ban pokorio Ugarskoj bez težih posledica . U samostalnost i unutrašnje uređenje Bosne nije se diralo , a glavni kraljev zahtev se odnosio na crkveno pitanje . Od  Ninoslava se tražilo da prilike u crkvi prilagodi onima koji vladaju u Ugarskoj i susednim katoličkim oblastima . Potvrđujući ranija darovanja od strane  hercega  Kolomana  sela  Đakovo i  Bliznu u  Slavoniji , kralj  Bela  je dodao i potvrdio darove koje je biskupiji dao ban Ninoslav  >>  zbog velikih šteta i nepravdi koje joj je naneo <<  . Darovani posedi su ležali u raznim krajevima  Ninoslavljeve  države : u Usori , Neretvi , Donjim Krajevima , Vrhbosni , Lepenici , Lašvi , Uskoplju , Borču i drugim krajevima . Podarena sela je kralj izuzeo ispod vlasti  >> banova i kneževa << , potpuno ih potčinio crkvi i na nju preneo sve namete plaćene ranijim gospodarima . Uz sve to , kralj je potvrdio biskupiju i kaptolu pravo da sakupljaju crkvenu desetinu  >> na način kako to rade druge ugarske crkve .”

( S.Ćirković ,” Istorija srednjovekovne bosanske države ”str. 66 -67 ) .

” Glavni izvor za poznavanje istorijske geografije Bosne u XII i XIII veku predstavlja napred navedena povelja kralja Bele IV iz 1244. godine ,koja u sebi sadrži nekoliko zasebnih pravnih činova . U prvom delu ugarski kralj je potvrdio bosanskoj biskupiji posed Đakovo i Bliznu u Vukovskoj županiji i dao dozvolu da bosanski episkop sakuplja desetine u Usori , Solima i Donjim Krajima ; potom je potvrdio posed koji je bosanski ban Matija Ninoslav lično darovao bosanskoj biskupiji , a koji se nalazio u ” zemlji ‘ Usori , između reka Bosne , Tolise i Save , i na kraju ,potvrdio je posede bosanske biskupije koje je priznao ban Ninoslav sa svojom braćom i vlastelom . Ti posedi su se nalazili u župama Vrhbosni , Lašvi , Lepenici , Brodu , Prači , Melu , Neretvi i Uskoplju . Još uvek je sporna lokacija toponima ” Vidogossa Lubinci ” , s crkvom blažene device … Donji Kraji se navode 1244. godine u istom značenju kao ” zemlje ” Usora i Soli , tako da ta godina predstavlja terminus ante quem za njen postanak .”

( J.Mrgić – Radojčić , ” Donji Kraji. Krajina srednjovekovne Bosne ”, str. 36 )

Povelja kralja Bele IV je najstariji pisani dokument koji govori o Donjim krajima ( partes inferiores ; mađ.  Oldfeld = Alfold ) . Navedena i posebno znamenita povelja je od velikog  značaja za historiju Bosne , ali i za općinu Sanski Most . U tekstu povelje nigdje se ne spominje ime grada Zana ( Sana ) niti bilo koje drugo naselje u sanskom području . Kako povelja nema nikakve veze sa sanskim područjem , njen značaj je u tome što ona predstavlja jedini dokument iz  XIII stoljeća kojim se dokazuje postojanje kneževine Donjih kraja . Zašto ? Zato da bi velikosrpska i velikohrvatska historografija dokazala kako je ” prava ” Bosna bila pod čizmom Ugarske u XIII i XIV stoljeću .

Nažalost , bh. historiografija ne samo da nije pokušala osporiti urotu , nego je velikodušno prihvatila kukavičije jaje u svoje gnijezdo . Velika je šteta što bh. velikan M.Hadžijahić nije u svojim radovima obrađivao taj period . Na našu veliku  sreću jest  Nada Klaić .

Vjerodostojnost  povelje = falsifikat !!!

  1. Klaić je u  postupku dokazivanja vjerodostojnosti povelje kralja  Bele IV od  20. VII 1244. g. (“ Srednjovjekovna Bosna – politički položaj  bosanskih vladara do Tvrtkove krunidbe ( 1377 g. )”) prilazila sistematski , korak po korak . Njena superiornost u vladanju materijom može se osjetiti u svakom trenutku . Veliki broj originalnih dokumenata ,koje je priložila kao  materijalne dokaze , dali su joj snagu volje da ide do samog kraja . Definitivno , povelja nije izdana u kraljevskim dvorima . Radi se o naivnom falsifikatu , što je  N. Klaić i dokazala :

Ko  je  falsificirao  povelju ?

“ Ona je sastavljena ili u kaločkoj ili u bosanskoj crkvi . Stoga smijem ponoviti svoju tvrdnju iz  1976 . g.  da naručitelja ovoga naivnog falsifikata treba tražiti na području ugarske crkve  ili  točnije kaločke nadbiskupije  i to utoliko prije što je , kako je poznato , bosanski biskup sufragan kaločkog biskupa .” ( str. 115 )

Zašto  je  falsificirana  povelja  ?

” Falsifikatom se žele prikazati prije svega neka prava i posjedi bosanske biskupije  u  Usori .Te je posjede tobože poklonio ban Ninoslav zbog >> nečiste savjesti << , tobože po volji i uz pristanak  Bele IV . Prema tekstu ovoga falsifikata imaju bosanski kaptol i biskup tobožnje pravo na desetinu  u Usori , Solima i Donjim  Krajevima  kao i u drugim župama , i to tobože , po običaju ugarskih crkava !  Za sada nisu poznati nikakvi autentični podaci prema kojima bismo mogli tvrditi da je Ninoslav imao stvarnu vlast u navedenim pokrajinama . On je doduše dux de Bosna , ali nismo sigurni da li je taj naslov koji mu daje papa zaista znači i njegovu vlast izvan same  >> matice <<  Bosne …  Sastavljač falsifikata nije jasno uopće mogao napisati tko je spomenute posjede poklonio . Ako je to bio kralj , kako bi se moglo pretpostavljati , onda u kraljevskoj darovnici ne treba razumije se nikakvo bansko odobravanje . Stoga taj grubi falsifikat  doista nema nikakve veze bilo s kraljem  Belom IV  ili  s banom  Ninoslavom “. ( str .115 )

  1. Klaić zaključuje :” Uzmemo li u obzir prilike u bosanskoj biskupiji i u samoj Bosni u drugom  i trećem desetljeću  XIV stoljeća kad nastaje , kako ćemo još pokazati , >>rat <<  izmedju franjevaca i dominikanaca , onda nam se ne čini  isključenim da se u bosanskoj biskupiji , dakle u Đakovu , sastavlja spomenuta krivotvorina . Ona je trebala  >> vratiti <<  dominikancima ona prava u Bosni koja tada uživaju od njih mnogo spretniji franjevci . Najzad , nije isključeno niti to da fasifikat naručuje  Peregrin  kad iz  Bosne odlazi na biskupsku stolicu u Đakovo. I on je imao dosta razloga da se u tom trenutku dakle kao bosanski biskup , bori za izmišljena prava bosanske  biskupije . Valjalo bi detaljnim ispitivanjem crkvenih prilika u to doba utvrditi koja je od tih pretpostavki točnija “. ( str. 115 )

Otkud na grbu Sanskog Mosta  datum 20.07.1244. ?

Područje Sanskog Mosta je tek koncem XIV stoljeća postalo dijelom srednjovjekovne Bosne , tadašnje kraljevine . Čak se ni u povelji nigdje ne spominje bilo kakvo prijašnje ime Sanskog Mosta ili bilo koje njegovo područje . U povelji se spominje oblast  Olfeld (Donja zemlja=  Donji kraji ) , koja u to doba nije imala ništa zajedničko sa župa(nijom) Zana ( Sana ) . U vrijeme izdavanja povelje sansko područje nije bilo u okvirima Donjih kraja i srednjovjekovne Bosne , nego je bilo u sastavu Ugarskog kraljevstva . Po toj logici  bosanski ban Matej Ninoslav nije mogao ništa darovati iz sanskog područja , valjda , iz tehničkih razloga . Prošlo je poslije tog događaja oko 150  godina , do pobjede velikog bosanskog vojvode  – hercega Hrvoja Vukčića Hrvatinića , koji je priključio bivšu ugarsku župa(niju) Zana ( Sana ) u okvire Donjih kraja i Bosanskog kraljevstva ( * još jedan dokaz o ” vazalnoj ” ulozi roda Hrvatinića ) …

Sad mi nije toliko žao što datum na grbu moga  grada nema nikakve veze sa poveljom kralja Bele IV , bez obzira što je nevješt falsifikat u pitanju . Čak ni ZLATNOM LJILJANU , simbolu države Bosne i bošnjačke tradicije , nije mjesto uz ugarsku povelju iz razloga što je najdraži bosanski cvijet ( lat. Lilium bosniacum ) alergičan na prisustvo stranih tijela u svojoj postojbini .

Ko  je  mogao pretpostaviti ovakav rasplet događaja ?  Zar jedan lokalni grb može ovoliko zakomplicirati stvari  ? Ako se na grbu Sanskog Mosta morao nalaziti datum prvog spomena ugarske župa(nije) Zana (Sana ) , onda je po dostupnoj literaturi  1256.  odgovarajuća godina , jer se u ispravi stonobeogradskog ( *današnji  Sekeszpehervar ) kaptola spominje župan  Aleksandar iz Sane ( “ comes de Zana “ ) . Ovom prilikom ću priopćiti da sam u izvornoj dokumentaciji pronašao vrijedan podatak : ime Zana ( Sana ) puno je starije i spominje se početkom XIII stoljeća .

Iz perioda ugarske vladavine župa(nijom) Zana ( Sana ) vrijedno je spomenuti datum  17. 03. 1328. godine . Naime , u gradu Zana ( Sana ) sanski župan Toma izdao je povelju  „ datum  in  Zana „ ( T.Smičiklas ,” Codex diplomaticus regni Croatiae , Dalmatiae et  Slavoniae ”, HAZU ,  IX  , str.  381) . Značaj povelje je u tome što je ona za sada jedina poznata i izdana u gradu Zana ( Sana ) . Povelja nedvosmisleno potvrđuje da je postojao srednjovjekovni grad tog imena .  Na kojoj se lokaciji nalazio neotkriveni grad , možemo saznati tek nakon novih arheoloških ispitivanja.

Sigurno se pitate postoji li bar jedan važan događaj u srednjovjekovnoj Bosni koji se dogodio u gradu Sani . Naravno da postoji … Naime , 21.11.1410. godine u historiografiji je ostao zabilježen najopasniji pokušaj ugarskog kralja Sigismunda da se okruni bosanskom krunom . Jedan od razloga propasti dogovora nazire se u činjenici da su bosanski velikaši organizirali skup u Sani a dubrovčani im uputili poslanstvo . Bez njihovog pristanka sporazum se nije mogao realizirati . Upravo činjenica da se skup organizirao u oblasti pod vlašću hercega Hrvoja Vukčića Hrvatinića , posredno govori i o njegovoj ulozi  u ovoj političkoj zavjeri protiv ugarskog kralja ( * još jedan dokaz o ” vazalnoj ” ulozi roda Hrvatinića , op. AK. ) .

( D.Lovrenović ,” Na klizištu povijesti ” , str. 153  ) ; ( M. Šunjić ,” Bosna i Venecija ( odnosi u  XIV i XV st.) ”, str. 122  ; ( V.Ćorović ,” Historija Bosne ”, str. 405-406 )

Na koncu ovog bloga trebao bih konačno odgovoriti na centralno pitanje :

Otkud na grbu Sanskog Mosta datum  20.07.1244. ???

Iskreno – niĐe veze !!! Nisam kadar ponuditi neki smislen odgovor , s obzirom da je povelja Bele IV ” znamenit ” falsifikat , a sve i da nije falsifikat u pitanju ne vidim u kakvoj su vezi  Zlatni ljiljan i datum 20.07.1244… Čvrsto vjerujem u recenzentske vrijednosti prof.dr. E. Šarčevića , jer njegovo mišljenje je jedini put koji vodi do tačnog odgovora na postavljeno pitanje …Dovoljno uporišta za ovakvu tvrdnju pronalazim u činjenici što je zvanje najvećeg bh. historičara , rahmetli dr.M.Hadžijahića , bilo pravo …Bh. historiografija vapi za njegovim istinskim nasljednikom  …

Piše: Amir Kurbegović

KOMENTARI