instant fap
NaslovnicaVijestiBiH

‘Svaka vrsta izolacije ljudima vrati knjigu u ruke’

‘Svaka vrsta izolacije ljudima vrati knjigu u ruke’

Pandemija korona virusa promjenila je svakodnevnicu gotovo čitavog čovječanstva, pa tako i odnos čitatelja i knjige. 

Ovogodišnji Svjetski dan knjige i autorskih prava umjesto na sajmovima, promocijama knjiga bit će  obilježen virtualno. 

Prazne knjižare, odgođeni sajmovi knjiga, otkazani kulturni događaji na kojima se knjige predstavljaju smanjile su mogućnosti za druženje sa pisanom riječi i autorima.

Sa druge strane internet i društvene mreže ostavile su mogućnost online narudžbi i dale motivaciju i inspiraciju brojnim ljubiteljima knjige da na razne načine afirmišu knjigu kao najboljeg čovjekovog prijatelja. S obzirom na višak slobodnog vremena kod većine ljudi usljed izolacije stiče se dojam da pandemija vraća knjigu u prvi plan.

Zvučne knjige

Jasmin Jusufović iz Vogošće kod Sarajeva je primjer pozitivnog djelovanja u cilju afirmacije kulture u okolnostima izolacije. Iako je i ranije snimao čitanja odlomaka iz knjiga i poezije na društvenim mrežama, u vremenu pandemije je dobio mnogo više publike. Poseban fokus njegova rada su djeca.

„Svaka vrsta izolacije i smanjenog kretanja, doslovno – dosade, knjigu ljudima vrati u ruke, što nije prijetnja knjizi, već naprotiv“, kaže Jusufović dodajući kako ovo što radi nije za njega ništa novo jer već duže vrijeme snima naracije i čitanja poznatijih djela i postavlja na Youtube servis, sa ciljem da osobama sa smanjenim vidom ili slijepima, kojima je zvuk izvor informacija, učini knjigu dostupnom.

„Bosanska književnost je bolno operisana od zvukovnog medija. Iz istog razloga radim i ovo. Neki ljudi nemaju kućne biblioteke, a htjeli bi ispuniti vrijeme nečim što nije besposlica. Imam pozitivne povratne informacije od mojih prijatelja, kojima se dopada ovo što radim, i koji učestvuju, slušaju. Neko uspije uživo, a većinom poslušaju nakon što se video postavi na mom profilu, svako u svoje slobodno vrijeme“, pojašnjava Jusufović te dodaje da je zbirku bajki odlučio pročitati cijelu, jer mu se javilo mnogo roditelja koji puštaju te bajke svojoj djeci.

Rast online prodaje knjiga

‘Hoću knjigu’ je jedan od najmlađih hrvatskih lanaca knjižara čija je online prodaja u vrijeme pandemije povećana za 50 posto. Za ovaj uspjeh nije zaslužno samo slobodno vrijeme kojeg veći dio građana ima više nego ikad nego i kreativnost i upornost uposlenika koji su osmislili kampanju promocije domaćih autora „Knjigom protiv korone“ što su kupci jako dobro prepoznali.

„Ako pričamo o društvenim mrežama, na Instagramu je koncept ostao više-manje isti. Naši pratitelji veliki su pobornici naših fotografija, stoga smo taj dio odlučili ostaviti konstantnim, ali smo malo prilagodili izbor literature trenutnoj situaciji, stoga će se u travnju i svibnju na našem Instagramu najčešće naći self help i ostala publicistička literatura. Na Facebooku smo u potpunosti promijenili koncept. Uveli smo kampanju ‘Knjigom protiv korone’, tijekom koje domaći autori čitaju dio ili cijelo poglavlje iz odabranih knjiga. Na taj način htjeli smo publiku više upoznati s domaćim autorima kroz njihove najdraže knjige, kao i onima koji nemaju pristup knjizi omogućiti da svakodnevno čuju nešto novo“, kaže Sanja Srdić Jungić.

Vrijeme izazova traži nova rješenja i otvara nove mogućnosti što se u slučaju ove pandemije posebno odrazilo na proces intenzivne digitalizacije u poslovanju i u komunikaciji sa kupcima.

„Koncept se pokazao iznimno uspješnim te svaki od videa ima nekoliko tisuća pregleda. Najveću promjenu doživio je naš webshop. Tamo se također provodi akcija Knjigom protiv korone te je više od 7000 artikala sniženo kako bi ljudi lakše mogli doći do literature. Broj narudžbi porastao nam je za više od 50 posto“ zaključuje Jungić.

Iz ‘Knjiga.ba’, najveće online knjižare u Bosni i Hercegovini također kažu da se osjeti blagi porast narudžbi i nešto veću zainteresiranost.

Manje narudžbi za štampu

Na pitanje kako se ova pandemija odrazila na štampanje knjige i udžbenika, iz ‘Dobre knjige’, koja je jedna od vodećih štamparija i izdavačkih kuća u BiH, kažu da su narudžbe za štampu smanjene za više od 50 posto, a s obzirom da je sezona štampe udžbenika juni i juli očekuju da će se do tada stanje stabilizovati.

Ovu priliku koriste da razviju infrastrukturu za online narudžbe.

„Pandemija je donijela niz otežavajućih okolnosti samim tim što su osnovni procesi za koje smo smatrali da se podrazumijevaju, odjednom postali teški ili nemogući za ispuniti. Sa druge strane, kao i svaka promjena, COVID-19 nas je podstaknuo da tražimo nove načine kako da dođemo do čitalaca pa smo povećali prisutnost na društvenim mrežama što smo, nažalost, odgađali tokom prethodnih godina“, kaže Ahmed Šečunović.

U sarajevskoj Skenderiji tradicionalno se krajem aprila organizuje sajam knjige koji je ove godine pomjeren na jesen. Iako je kriza i smanjen je obim posla izdavači koriste prednosti društvenih mreža da ponude čitateljima svoja izdanja po nižim cijenama.

Izdavači i knjižare će se teško oporaviti  

Zajednica izdavača/nakladnika u Bosni i Hercegovini koja okuplja 12 profesionalnih izdavača oglasila se početkom aprila sa četiri zahtjeva prema Federalnom ministarstvu kulture i sporta: da odmah formira poseban fond za kreativnu industriju, da sredstva ovogodišnjim budžetom predviđena za izdavaštvo ne umanjuje, da ovogodišnja sredstva fondacija za izdavaštvo i bibliotečku djelatnost namijenjena podsticaju i otkupu knjiga dodjeljuje isključivo profesionalnim izdavačima, da rebalansom budžeta i unutrašnjom preraspodjelom osigura dodatna sredstva za vanredni otkup i pomoć izdavaštvu.

Muamer Spahić predsjednik Zajednica izdavača/nakladnika u Bosni i Hercegovini ističe da je izdavaštvo u BiH u stalnoj krizi zbog nedogovornog odnosa vlasti i niskog nivoa čitalačke svijesti:

„Iako je rad knjižarama relativno brzo odobren, kupaca nema jer je knjiga u vrijeme kriza na kraju prioriteta. Osjeti se povećanje online narudžbi, ali to nije dovoljno da nadomjesti ukupni pad prodaje. Ovaj efekat multiplikatora u prodaji knjiga odražava se na izdavaštvo i utiče direktno na štamparije, odnosno na grafičku industriju što ugrožava mnogo radnih mjesta i zaustavlja razvoj ove branše.“ 

Spahić ističe da su udžbenici prioritet prvog reda te da je potrebno da se iz budžeta izdvoji više sredstava kako bi se početkom naredne školske godine smanjio udar na budžet roditelja.

Odlično vrijeme za ‘zahtjevna’ izdanja

Iz izdavačke kuće “Sarajevo Publishing” kažu da ovo vrijeme koriste za pripremu zahtjevnijih izdanja za čiju izradu je potreban veći broj radnika i mnogo vremena.

„Kada su u pitanju aktivnosti u dijelu izdavaštva izdavačke kuće ‘Sarajevo Publishing’, trenutno radimo na nekoliko naslova i didaktičko-metodičkih priručnika koje planiramo objaviti i štampati u narednom periodu. Takva izdanja zahtijevaju vrijeme za uređivanje, ilustracije, lektorisanje, štampu i za sada pandemija ne utiče direktno na ranije planirane aktivnosti kada je u pitanju izdavačka djelatnost“, kaže Dijana Remeta, direktorica ove izdavačke kuće. 

S obzirom da prodaja udžbenika svake godine započinje u drugoj polovini augusta i traje do kraja septembra u ‘Sarajevo Publishingu’ se najdaju da će se epidemiološka situacija do tada normalizirati, te da to neće negativno uticati na samu prodaju udžbenika.

„Očekujemo da će redovan nastavni proces započeti najkasnije sa početkom nove školske godine, ukoliko ne i ranije. Za sada posljedice pandemije su osjetili naši maloprodajni objekti – knjižare, ali smo se brzo organizovali i usmjerili sve naše kapacitete na online prodaju,“ dodaje Remeta.

Ubrzana digitalizacija

Uvedene mjere izolacije su pokazale u kojoj mjeri je prisutna, odnosno odsutna digitalizacija u javnom sektoru, a posebno u obrazovanju.

Od dana kada su zatvorene škole i proglašeno vanredno stanje Grupa Klett Srbija, koju čine izdavačke kuće Klett, Novi Logos i Freska, omogućila je svim učenicima i nastavnicima besplatno korištenje digitalnih udžbenika na e-učionici.

„Uprkos tome što smo pogođeni novonastalom situacijom, kao i privreda u celosti, želeli smo na prvom mestu da pomognemo đacima, roditeljima i nastavnicima kao društveno odgovorna kompanija. Dok škole ne rade, učenicima je omogućeno da samostalno ili uz pomoć roditelja od kuće koriste digitalne udžbenike potpuno besplatno. Ovo je teško stanje za sve, ali mi gledamo u budućnost sa optimizmom. U protekle tri godine, kada su svi govorili da je to preuranjeno, imali smo viziju digitalizacije u srpskim školama i ulagali u savremene tehnologije, odnosno digitalna izdanja, te smo ponosni što u ovom trenutku možemo da ponudimo ovu vrstu podrške školama i učenicima,“ kaže Aleksandra Radenković.

Na jedinstvenoj obrazovnoj platformi www.eucionica.rs nalazi se više od 200 digitalnih udžbenika za 1, 2, 5. i 6. razred osnovne škole, a njen sistem za upravljanje učenjem (LMS) odlično oponaša strukturu školskog sistema kroz povezivanje u digitalna odjeljenja i škole.

„Kvalitetna digitalna izdanja bliska su savremenim generacijama jer obiluju multimedijalnim i interaktivnim sadržajima, a odobrena su od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije,“ objašnjava Radenković.

Izvor: Al Jazeera

KOMENTARI