instant fap
NaslovnicaBlog

AMIR REAGIRAO AMIRU

AMIR REAGIRAO AMIRU

” Sanski Most, grad dijaspore u koji svi rado dolaze ”

„Ljudima koji su upućeni na vodu ne ulazi ona u organizam kao potreba, nego i u dušu čovjeka. E, tako je sa Sanom. Doživljavamo je kao majku, a i njen latinski naziv, jer sana znači zdravlje, upućuje da nam samo može dobroga donijeti“, pjesnički će Talić…Čim oda dužnu počast Sani, počinje priču o mostu, nekadašnjoj muslimanskoj i pravoslavnoj čaršiji koje je tek odvajala rijeka i koje je spomenuti most spojio…

  1. aprila 2015. g. na portalu AlJazeera Balkans objavljena je predivna reportaža o gradu Sanskom Mostu . Međutim , kada god pročitam tvrdnju g. Amira Talića o ” nekadašnjoj muslimanskoj i pravoslavnoj čaršiji koje je tek odvajala rijeka i koje je spomenuti most spojio ” , tlak mi naglo skoči do zvjezdanih visina i ne osjećam se kao rijeka Sana – zdrav . Identičnu tvrdnju , g. Talić , iznio je u reportaži ” Zemljo moja ” na Face TV 23.11.2013. g…Tada sam na društvenim mrežama objavio jednu blažu reakciju na netačnu tvrdnju uvaženog tumača historije sanskog područja . Podmetnutu tezu je bišćanin Branko .J. Bokan , autor trilogije Sanski Most , implementirao do savršenstva , a moj imenjak bez projvere u izvornu dokumentaciju , uzeo kao gotovu naučnu činjenicu i u svakoj prilici njom javno bokanira . Upravo je Bokanov nenaučni rad predstavljao okidač za moje tridesetogodišnje interesiranje i izučavanje bogate historije sanskog područja. Historija našeg područja je u apsolutnoj mjeri lažirana , a svoju tvrdnju ću i dokazati u autorskoj knjizi , koju polagano privodim kraju . Knjiga je zasnovana isključivo na originalnim i izvornim dokumentima , brojnoj literaturi i ISTINI …

Na pomenutu tezu prilažem nekoliko izvoda :

Bokanove teze

“  Godine  1867.  počeše se  Srbi iz  Starog Majdana  naseljavati u  Sanski  Most  ( *19.  P.S.Ivančević  u članku  “ Sanski Most sa okolinom “  objavljenom  u  “ Bosanskoj vili “  1892. godine ) , ali ne u naselje na lijevoj obali rijeke , već na  pustu  nenaseljenu  desnu  obalu  rijeke  Sane ,  nasuprot  staroj  tvrđavi i varošici oko nje . Kako su već  starosjedioci  posjedovali  najbolje placeve oko  tvrđave i skele  na lijevoj obali  Sane , Srbima iz  Starog Majdana  nije preostalo ništa drugo već da razviju  novo naselje nasuprot  starog , na tada  močvarnom i plavnom zemljištu .
Prema  Milanu Karanoviću (*20 M .Karanović : ” Sanski Most  i  Stari Majdan ”,Politika , 4.maja 1929. godine )  Sanski Most  je tada bio selo sa nazivom  Vakuf , i to samo  na  lijevoj  obali rijeke  Sane .        Prvi  most  na rijeci   Sani u  Vakufu  izgrađen je  1873 . godine . Za vrijeme  izgradnje  mosta Simo Mrđa  i Jošo Vranješ  sagrade kolibu na desnoj obali rijeke , u kojoj su davali hranu radnicima zaposlenim na izgradnji mosta . Potom  Hasan –beg Čeko ( Čekić ) sagradi  cestu uz  Sanu preko svoje luke . Davao je po komad zemlje za kuću i baštu uz sagrađenu cestu u dužini kuće i tri aršina od kapnice , i to godišnje po  2 dukata “”mukade” . Uz novu cestu  ( danas ulica narodnog heroja Petra Škondrića )  prvi je sagradio kuću Mićo  Vokić   Unčanin . Prema  Milanu Karanoviću  do  1878. godine na  desnoj  obali je  sagrađeno 19 kuća , i to se naselje zvalo  >> Srpska čaršija <<  i  >> Sana čaršija << . U ljetopisu  srpskopravoslavne parohije  u  Sanskom Mostu , koji  je pisao  pop  Vid Marjanović , sadanji  sanski  paroh , zapisano je da je  prvi  most  preko  rijeke  Sane  u  Vakufu  bio na  >> sepetima <<  . Bio je građen tako što su stubovi bili opleteni , pa nabijeni zemljom ( što je zbog niskog vodostaja  Sane za ljetnih mjeseci bilo moguće raditi ) . I ograda na mostu je bila opletena . Ova se zabilješka vjerovatno odnosi  na most  građen  za turske vladavine .  Mnogi  novonaseljenici  su otvorili trgovinu ili zanatsku radnju , što je doprinosilo da  Sanski Most  dobiva sve veći značaj , potiskujući dotadanju vodeću ulogu  Starog Majdana . Naseljavanje  desne  obale  rijeke Sane i  širenje  Sanskog Mosta  na obje obale rijeke doprinijeli su da se za relativno kratko vrijeme stvore uslovi za preseljavanje  svih  sreskih ustanova iz  Starog Majdana  u  Sanski Most , što je obavljeno neposredno poslije  austrougarske  okupacije  1878. godine (*21 P.S.Ivančević  u članku  “ Sanski Most sa okolinom “ , objavljanom u  “ Bosanskoj vili “ 1892. godine ). Od tada je  Sanski Most  opet centar ovog kraja , kakvu je ulogu imao do pada pod  tursku vlast  i grad koji se nalazio na  lijevoj obali rijeke Sane kod ušća  Zdene ,  iz kojeg se  vremenom  razvila  varošica na objema  obalama  rijeke  Sane   –                      Sanski Most  “.  ( str. 115 – 116 )

ANALIZA BOKANOVIH TEZA

Bokan konačno poziva dva naučna rada na temelju kojih dokazuje svoje teze . Vjerovali  ili  ne , u pitanju  su  dva novinska  članka  u kojim nije evidentiran niti  jedan izvor podataka :                        a) P.S.Ivančevića :  “ Sanski Most sa okolicom “, objavljen u “ Bosanskoj  vili “, 30 .09.1892.g. ,VII , broj  27. i 28., str.  427 – 428 .                                                                                                                           b) M. Karanovica :“ Sanski  Most i  Stari  Majdan “ , objavljen u  “ Politici “ , 04.05.1929. g. ,str.  19 .

Ova analiza je ključna u dokazivanju teorije o nastanku grada Sanskog  Mosta . Uvidom u Bokanovo  pisanje primjećujem jedan detalj na osnovu kojeg  mogu slobodno zaključiti  :

–  U istom odjeljku , o izgradnji prvog mosta na rijeci Sani , on demantira samog sebe jer pozivajući  se na Karanovića definira nepoznanicu zvanu most  – 1873. g.  Samo par redova niže navodi  podatak iz ljetopisa  srpskopravoslavne  parohije  (* koji  je zapisao pop Vid Marjanović  , tadašnji  sanski paroh ),  da je  prvi  most  preko  rijeke  Sane u  Vakufu  bio  na “ sepetima “ , građen sa opletenim stubovima  . Bokan  zaključuje : “ Ova se zabilješka  odnosi  na most  za turske vladavine “.

S obzirom  da je  pop  Vid  Marjanović zapisao istinit detalj , nikako mi nije  jasno :  Da li  Bokan  izgradnju prvog mosta na rijeci  Sani  dijeli na “ prvi – za  vrijeme  turske vladavine  – 1867. g. “  i  “ prvi – za vrijeme naseljavanja na  pustu , močvarnu i nenaseljenu desnu obalu  –   1873. g. “ ? Valjda  Bokan  zna da su Turci  vladali minimalno još pet  godina poslije izgradnje jednog od dva ” prva  mosta ” . Dakle ,  Turci  su bili prisutni na ovim prostorima sve do austrougarske okupacije 1878. g.  Argumenti koji  govore u prilog tezi kako su ” oba prva ” mosta izgrađena za vrijeme turske  vladavine , na Bokanovu  veliku žalost , potvrđuju ono što je najmanje želio napisati . Žao mi je , možda će drugi put biti bolje…

– U istom odjeljku , o naseljavanju Srba  iz  Starog Majdana , nespretni Bokan  ponovo je zavadio svoje zlatne izvore , ovaj put ,  Ivančevića  i  Karanovića . Kada je uopće došlo do naseljavanja srpskog stanovništva na pustu , močvarnu i nenaseljenu desnu obalu –  tadašnjeg  sela ?
Po  prvom  izvoru  1867. g.  , a  po drugom za vrijeme izgradnje mosta  1873. g. Karanović u svom novinskom članku  uzajamno veže  izgradnju  mosta sa podizanjem dvije kolibe  , što je moguća teorija ,  jedino ,  ako se taj  drveni  most  gradio preko šest godina !?

–  Uvidom u  Ivančevićev  novinski članak  ( prilog br. 4)  sve mi je postalo potpuno jasno . Moram  priznati da je lijepo upakovao tezu  :  >> od  Vakufa  do  Šeher  Sane  i  Šeher  Sanskog  Mosta <<  , bez obzira na  podjelu  grada  po pripadnosti :  etničkoj  (srpska ) i vjerskoj ( muhamedanska) . Pod  lupom sam tražio izvore na koje se  Ivančević  pozvao , ali nisam ih pronašao . Možda je sastavljao lektiru za  učenike  predškolske dobi , (ne)znajući  kako će upravo njegov novinski članak  postati  vječni  i  “ znamenit  dokument “ .  Međutim , ni Bokanu se nije svidio Ivančevićev  novinski  članak do svakog detalja .  Naročito , ni u šali , učestali  epitet  >> Šeher <<  , kojeg  mora ignorirati u cijelosti . Nije problem , učinkovitije mu djeluje nastaviti ponavljanjem teza iz dva novinska članka :   “ tvrđava  –   lijeva obala  i močvara –  desna obala “  .

Ovaj  put  saznajem za novi  naziv grada : “ Prema  Milanu  Karanoviću  do  1878.  godine na desnoj obali je sagrađeno samo  19 kuća , i to se  naselje zvalo :  >>  Srpska  čaršija <<   i  >>  Sana   čaršija << “ .   Moram  ponovo  provjeriti  Bokanove  izvore , iako više ne sumnjam u njegove naučne namjere .

( Prilog br. 4 : P.S.Ivančević  , ‘’ Sanski Most s okolicom ‘’, Bosanska vila , 1892 , VII, br.27-28 , str.427- 428 )

10360709_384548508404441_3490990790929090988_n

( Prilog  br. 5 : M.Karanović , ‘’ Sanski Most i  Stari Majdan ‘’ , Politika  4.5. 1929 , str.  19 )

11188317_384548805071078_3007294340489020512_n

Karanović  u svom  novinskom  članku  nigdje nije napisao  >> Srpska  čaršija << ,  nego   >> Sana  čaršija <<   . To znači da je  Bokan ponovo zloupotrijebio tuđi  citat . Poziv na  Karanovića , čija je  (ne)naučna  degutantnost  svakodnevni  predmet  izučavanja bosanskohercegovačke historiografije , trebao je zamaskirati  Bokanove  namjere . S obzirom da je Karanović  već bio pokojnik  , nije ni mogao  objelodaniti  urotu . Pogubnost  takvih teza  osjetili smo za  18-ti  rođendan trilogije ( 1992. g. ) . Karanovićev novinski  članak je nastao na identičnim  osnovama  kao i  Ivančevićev  :  bez poziva na bilo kakve izvore .  Historijski  značaj  tih novinskih  članaka je samo u tome ,  što meni  služe kao kontrolni  izvori . I ništa više ! Dovoljan  je samo  jedan mali  pregled , ako  poželim argumentirano utvrditi  :   Ko je  kumovao  ime  grada  u   >>  Srpska  čaršija <<  ?

Termin  >> Srpska  čaršija <<   je  Bokanov  naučni  doprinos  historiji  Sanskog  Mosta  !!!
Kola su krenula niz brdo jer me klasična demagogija dovela direktno do Kuma  .

Termin  >> Srpska  čaršija <<  zaživio je  u potpunosti  , tako da ga  Kum upotrebljava bez imalo srama , učestalo  i u svim zgodama . Čak je na stranici 260., kumovao novi naziv – „ velikosrpska čaršija „ …

Zna li  Kum  uopće  razlikovati  osnovne  jedinice organiziranja  osmanskog  sistema ,  kao što su ;     mahala , čaršija , kasaba , varoš  …. ?  Očigledno je da ne zna . Za razliku od Bokana , njegovi zlatni izvori poznaju materiju . Ivančević koristi termin ŠEHER SANA  , a  Karanović  SANA ČARŠIJA …

Zaključak

Iskreno se nadam kako sam u gore priloženom tekstu uspio dokazati , da teza o postojanju nekakvih podijeljenih čaršija nema nikakvo uporište u nauci . U brojnoj literaturi  je zapisan podatak :        ” Dobrotvor Hamza – beg uvakufio je zemlju na lijevoj obali grada i sagradio džamiju 1557. g.”…

” Hamza-beg  je za svoju džamiju zavještao sljedeće prihode :  10 dućana po  6 akči – 60 akči godišnje , prihod od 13 mlinova ; zakupninu od nekoliko zemina – 30 akči godišnje , tržni badž tog mjesta od  500 akči ; kao i poreze ; mlađarinu i novčane kazne od eventualnih prestupa džematlija – godišnje  ( u prosjeku ) 300 akči . U aktivi je zabilježen i jedan karavansaraj , ali bez prihoda , bio je besplatan . Od gornjih prihoda isplaćivane su plate službenika : hatiba , imama i mujezina … ”

( Dr. Adem Handžić ,  ” Studije o Bosni ” , str. 138 , i ” O formiranju nekih gradskih naselja u Bosni u  XVI vijeku ” , POF  XXV  ( 1975 ), str. 165-166 ).

Iste godine je podignut drveni most , kako bi povezao Stari grad i  Novu čaršiju ( možda je baš taj most bio na ” sepetima ” , kako je zabilježio nekadašnji sanski paroh  –  pop  Vid Marjanović ) . Također , uz džamiju je podignuta muslimanska mahala i organiziran pazarni dan . To su osnovne jedinice organiziranja nekog naselja u osmanskom sistemu , kako bi uopće steklo neki status . Već na popisu stanovništva 1604. g., današnje gradsko naselje imalo je status kasabe sa zvaničnim imenom Dičevo . Dakle , nikako ne stoje tvrdnje Ivančevića , Karanovića i Bokana , kako je današnji grad  Sanski Most do naseljavanja srpskog stanovništva imao status sela .

I čuveni bh. historičar , prof. Hamdija Kreševljaković , u više svojih naučnih radova je potvrdio tezu o podizanju grada Sanskog Mosta početkom XVIII stoljeća :

” Već od  1700. duž novih granica dižu se čardaci i u njih se postavljaju manje posade , a ne utvrđuje se samo granica , nego i putovi , koji vode u unutrašnjost zemlje . Grade se novi , popravljaju stari i obnavljaju davno napušteni gradovi , a po manjim mjestima podižu se palanke i po potrebi pretvaraju u gradove . Osnivaju se novi agaluci i kapetanije . U prva tri decenija ovog stoljeća  sagrađeno je preko  20 novih gradova i 6 palanaka . Neki su podugnuti na otvorenim varošima , a drugi u novonaseljenim gradovima , oko kojih će se razviti naselja , kao što su  Kulen Vakuf , Orašac , Sanski  Most , Prijedor , Bosanski  Petrovac , Trebinje , Ljubinje , i t. d. U čitavom ejaletu bilo je tada  76 gradova  i 6 palanaka . Ovakav sistem odbrane stvarno je postao najveća brana austrijskom prodiranju u  Bosnu  u  XVIII  stoljeću . ” ( H.K., ”Historija naroda Jugoslavije ” , tom II , str. 1320 ) .

U toku dva boravka u  Sanskom Mostu ( 1842/3. g. ) fra. I.F.Jukić  je zabilježio činjenicu  , da je stanovništvo Sanskog Mosta isključivo muslimansko . U to vrijeme rijeka Sana se prelazila u kerepu ( lađi ) . Bez ikakve dileme konstatiram : tačan je podatak da se drveni most ponovo sagradio 1873. g. …

Veoma je nteresantan jedan  podatak : ” U  Sanskom Mostu  počela je 1862. g. raditi gradska škola ”.

( V.Bogićević :” Istorija razvitka osnovnih škola u BIH od 1463 – 1878 godine ”, Zavod za izdavanje udžbenika , Sarajevo , 1965. g.) .

Dakle , Sanski Most je imao gradsku školu u ” selu ” , kako su prezentirali Ivančević , Karanović i Bokan , i to pet godina prije naseljavanja pravoslavnog stanovništva ( po Ivančeviću ) ili jedanaest godina ( po Karanoviću ) . Gradska škola se nalazila ” usred močvare ” na desnoj obali grada , koji je imao školu bez stanovništva !? Nema nimalo logike , je li tako ? Zato je Bokan ” naučno oborio ” Bogićević podatak , obrazlažući tezu kako Sanski Most nije mogao imati gradsku školu prije naseljavanja pravoslavnog stanovništva na desnu obalu i što je imao status sela…Na Bokanovu žalost , on nije mogao pretpostaviti da će se objaviti defter iz 1604. g. , koji dokumentirano potvrđuje da je tadašnje Dičevo , a današnji Sanski Most , imalo status kasabe …

Godinu dana poslije austrugarske okupacije ,  Sanski Most je bio poprilično naseljen pravoslavnim stanovništvom i  prema popisu iz 1879. g.  imao je  :

145 kuća , 784 stanovnika ( Muslimani = 554 (70,66 %) , Pravoslavni = 224 ( 28,57 % ) i Rimokatolici = 6 ( 0,77 % )) …

U dokumentu ” Memorandum o pravima muslimana BIH ” iz  1901. g. , kojeg su tadašnji bošnjački prvaci iz cijele BIH uputili na ruke austrougarskom caru  Franji ( Francu )  Josipu I i upravirelju za BIH Benjaminu Kalaju ( Kallay ) , u kojem lijepo piše da je na haremu u Sanskom Mostu podignut hotel . Prilikom nedavne rekonstrukcije Čaršijskog ( Gradskog ) mosta pronađene su ljudske kosti  iz harema , koji je pripadao mojoj familiji – Kurbegovićima . On nije bio jedini harem na desnoj obali rijeke Sane . U parkiću na stanici svoj harem imala je i moja familija – Aganovići . Zar naši porušeni i sa lica zemlje izbrisani haremi , i na lijevoj i na desnoj obali grada , nisu bili dokaz kontinuiranog  života  Bošnjaka u  Sanskom Mostu  ? Mnoge bošnjačke familije imale su svoje , povelike , zemljišne posjede na desnoj obali Sanskog Mosta , puno prije ponovne izgradnje mosta .Prije svih drugih , familija Čekić , koja je starosjedilačka sanska familija sa desne obale grada Sanskog Mosta ( naselili se nakon pada Kostajnice 1699. g.) , tj. iz ” pravoslavne čaršije ”. Povelike zemljišne posjede baš u ” pravoslavnoj čaršiji ” imala je i familija Behremeović- Talić , kao i kasnije familije Kljunić , Karić , Hadžiahmetović itd…

Zamolio bih  g. Amira Talića  da mi javno odgovori na dva pitanja :

1.Kako je bilo moguće da su postojali muslimanski haremi i zemljišni posjedi na desnoj obali  grada Sanskog Mosta ( ” pravoslavna čaršija ”) , a ispada da tu nisu živjeli Bošnjaci – muslimani ???

2.Koje su familije bile vlasnici zemlje na desnoj obali grada Sankog Mosta (” pravoslavna čaršija ”) , sve do austrougarske okupacije 1878. g. ???

Na koncu bih preporučio g. Taliću da promijeni literaturu i za početak neka pročita naučni rad čuvenog bh. historičara dr. Muhameda Hadžijahića – ” Porijeklo bosanskih Muslimana ” , koji kaže sljedeće :  ” Sve su ove teorije jednim dijelom nalazile uporište u radovima koje je prezentirao bivši prota Milan Karanović , opisujući prvenstveno Bosansku krajinu . On je nenaučno i nekritički od naše Krajine napravio , gotovo bi se moglo reći , aglomeraciju turskih etničkih oaza…Ovdje je ipak najglavnije da Karanovićeve postavke nisu verificirali stari katastarski defteri ” …( str. 12 – 13 )

Također , svom imenjaku upućujem preporuku da pročita poneki broj časopisa ” Bosanska vila ” , čiji je jedan od urednika bio bivši prota  P.S.Ivančević . Posebna preporuka odnosi se na broj od  30.VII 1891. g… ” Bosanska vila”  je sa velikim čuđenjem i  ljutnjom reagirala listu ” Bošnjak ”. ” Bosanska vila ”  se čudi , da se stvara neki novi narod slavenski , pod imenom Bošnjaka , a jezik zove bosanskim . Posebno je čudna tvrdnja da u Bosni prije 15. godina nije bilo Srba i Hrvata …

Razlog burnog reagiranja je objava jedne pjesme u listu ” Bošnjak ”  1891. g. :
” Pjesma Bošnjaku ”

Znaš Bošnjače , nije davno bilo,
Sveg’ mi svijeta nema petnaest ljeta,
Kad u našoj Bosni ponositoj,
I junačkoj zemlji Hercegovoj,
Od Trebinja do Brodskijeh vrata,
Nije bilo Srba ni Hrvata.
A danas se kroz svoje hire,
Oba stranca ko u svome šire…
Oba su nas gosta saletila,
Da nam otmu najsvetije blago,
Naše ime ponosno i drago…

( Dr. Safvet – beg Bašagić )

Piše: Amir Kurbegović

KOMENTARI